Roboții sociali (umanoizi), cândva doar un accesoriu de lux pentru companii și evenimente cu bugete mari, devin tot mai mult parte integrantă în diverse procese comerciale, culturale, educaționale, și de interes public.
În 2019, un studiu de caz clasic pentru utilizarea roboților sociali în scop comercial ar fi fost cel de la Centro Colombo din Lisabona – cândva cel mai mare centru comercial din Europa.
Acolo, un robot de tip Pepper s-a remarcat în mod deosebit prin interacțiunile cu vizitatorii, peste 20,000 în doar 10 zile, 94% dintre acestea fiind prin comunicare verbală.
Cele mai solicitate funcții: entertainment (dansuri, glume, cântece, jocuri, selfie-uri, quizz-uri interactive, etc.) și apoi răspunsuri la întrebări frecvente (ex: informații despre magazinele disponibile).
De asemenea, tot datorită funcțiilor de entertainment, roboții sociali pot oferi un factor de diferențiere puternic în contextul evenimentelor de tip „Expo” unde, indiferent de poziția standului, aceștia pot atrage un număr semnificativ de vizitatori, mulți dintre care ar veni special pentru a vedea și interacționa cu robotul.
Sosirea pandemiei, însă, împreună cu închiderea în masă a centrelor comerciale, și anularea majorității evenimentelor sociale, nu a mai dat roboților sociali oportunitatea de a fi „în centrul atenției” într-o mare de oameni curioși, așa cum ar fi intenționat inițial organizațiile din care fac parte.
Iar astfel, putem spune că organizațiile au fost „forțate” să valorifice și celelalte funcții, mai puțin cunoscute și folosite, ale roboților sociali.
Câteva exemple recente sunt:
1. Sectorul Public și de Sănătate
În care roboții sociali își fac simțită prezența în locuri precum: Spitalul Hořovice din Republica Cehă, în lupta cu virusul Covid-19 Unde un robot Pepper, atribuit inițial secției de copii înaintea pandemiei, a fost reconfigurat pentru un rol în recepția spitalului, datorită lipsei acute de personal medical. La recepție, Pepper întâmpină vizitatorii, le verifică temperatura cu ajutorul unui atașament cu termometru, și oferă instrucțiuni în funcție de caz. Iar astfel preia o parte din sarcinile repetitive care ar reveni în mod normal personalului medical deja suprasolicitat și aflat în condiții ridicate de stres. Alte avantaje fiind că poate lucra 12 ore în continuu, zi de zi, fără să obosească, sau să se îmbolnăvească, și este ușor de dezinfectat. Petra Horáková, purtătoarea de cuvânt a spitalului a declarat: „Dr. Pepper, – căruia îi se mai spune și Pete – a devenit un mare favorit atât în rândul personalului cât și al pacienților”. În timp ce, Natalie Kíle, șefa zonei de recepție spune: ”Dr. Pepper s-a dovedit a fi de mare ajutor – oamenii nu numai că îl ascultă, dar se și agită mai puțin atunci când trebuie să aștepte sau să urmeze instrucțiunile primite”. De-a lungul timpului, Pepper a mai fost folosit în contexte similare în organizații precum Primăria Districtului 15 din Paris, sau sediile autorităților pentru Apă, Electricitate, și Transport Public din Dubai. Iar în fiecare dintre aceste contexte, rezultatele par a fi unanime: Interlocutorii sunt mai receptivi la instrucțiunile oferite de către roboți, mai răbdători și în general mai mulțumiți de serviciile primite de la instituții. Deasemenea, funcționarii spun că pot lucra mult mai eficient, și în condiții mai puțin stresante, atunci când nu mai au și responsabilitatea comunicării repetitive a informațiilor generale.2. Sectorul Retail
Unde un exemplu de exploatare foarte interesant este al Eobuwie.pl – un magazin polonez online de încălțăminte, care a început recent să deschidă și magazine fizice, însă fără nici un fel de marfă „pe rafturi”. Clienții pot răsfoi un catalog digital, iar produsele li se aduc direct din depozit în mai puțin de 3 minute pentru a fi probate. Rolul lui Pepper fiind să abordeze potențiali clienți și să le prezinte catalogul de produse, împreună cu recomandări personalizate, prin tableta interactivă cu care este dotat. https://www.youtube.com/watch?v=UW4xZ0jnnyk3. Sectorul Cultural
Mai specific, în muzee precum:- Smithsonian National Museum of African Art din Washington
- Muzeul de Științe și Industrii din Paris
- Biblioteca Municipală din Hanovra, Germania.
- Muzeul European de Artă Modernă din Barcelona
4. Sectorul Medicinei Private (Unident România)
Într-un parteneriat exclusiv cu rețeaua de medicină dentară premium Unident România, IRIS Robotics a realizat implementarea a nu mai puțin de 4 roboți sociali „Pepper” în cele 4 clinici Unident din țară. Într-un interviu cu Petronela și Nicolae Luca, General Manager respectiv Manager Executiv la Unident România, aceștia ne-au dezvăluit ce i-a determinat să investească în roboți sociali, cum i-au integrat în activitatea de zi cu zi a clinicilor, precum și efectul pe care roboții îl au asupra pacienților, în special a copiilor. „Ne-am propus încă de la început să practicam medicina dentară a viitorului pentru toata familia, utilizand cele mai inovatoare tehnici si echipamente. Acesta este obiectivul nostru, iar Inovația este una dintre valorile principale ale Companiei Unident.” Astfel, prezența lui Pepper în clinici completeaza foarte bine acest profil de medicină dentară a viitorului […]. Am achizitionat câte un robot Pepper pentru fiecare clinică, deoarece dorim să oferim aceeași experiență unică tuturor pacienților noștri. Cât despre integrarea lor în activitatea de zi cu zi…a fost foarte ușoară […]. Pepper e proiectat să transmită emoții, surprinde oamenii cu răspunsurile lui despre sanatatea orala, spune chiar si glume sau danseaza. Comportamentul acestor roboți este inedit atât pentru pacienți cât și pentru personal… oferă bună dispoziție în clinici si elimina teama de dentist. Pe lângă faptul că Pepper vine în completarea conceptului de inovație ce stă la baza clinicilor noastre, el e destinat să alunge frica de dentist și implicit sa previna complicatiile afecțiunilor dentare, care de cele mai multe ori apar fiindcă nu sunt tratate la timp… În ceea ce privește integrarea tehnică, cei de la IRIS Robotics sunt foarte prompți în cererile noastre și ne ajută să îmbunătățim în fiecare zi experiența de interacțiune a oamenilor cu acești roboți. Pepper nu este niciodată obosit, trist.. va da mereu informații dezinvolt, exact când îi sunt solicitate și cu același entuziasm… Explica pacienților pe înțelesul lor cum se realizează anumite tratamente, astfel incat cât să nu le fie teamă.” Poți citi mai multe despre integrarea roboților umanoizi sociali în clinicile Unident România aici.Roboții sociali după pandemie
Așadar, încă din timpul pandemiei, am observat o schimbare clară a nevoilor și dorințelor diverselor organizații cu privire la scopul roboților sociali. Accentul fiind pus, de data aceasta, mai puțin pe divertisment și mai mult pe utilitate, educație, și mediere a interacțiunilor umane. Printre cele mai solicitate funcții se află: Membru al recepției – unde robotul răspunde la întrebări frecvente și preia sarcinile repetitive precum completarea chestionarelor sau sortarea și direcționarea vizitatorilor în funcție de serviciile de care au nevoie, eliberând astfel timp valoros pentru ceilalți membri ai echipei. Consiliere și prezentare personalizată în rândul clienților, în funcție de categoriile de servicii de interes pentru ei. Jocuri educaționale interactive pentru copii dar și pentru adulți, care permit prezentarea serviciilor oferite printr-o experiență memorabilă și convingătoare. Ghidare și prezentare, prin care interlocutorii sunt conduși fizic de către robot până la destinația dorită, în magazin, showroom, clinică, etc. Asistent de onboarding. Unde roboții sociali pot prelua parțial funcția de educator pentru noi angajați, prezentând valorile și cele mai importante practici din companie într-un mod memorabil. IRIS Robotics dezvoltă aplicațiile software necesare pentru exploatarea roboților umanoizi în diverse situații, inclusiv funcțiile descrise mai sus. De aceea, ne bucurăm să vedem din partea clienților noștri nevoi din ce în ce mai diversificate, și să ne asumăm provocarea de a le transforma în realitate. Dacă vrei să implementezi un robot social în organizația ta, sau te întrebi care ar fi posibilitățile, te invităm să ne scrii folosind formularul de contact de mai jos pentru a stabili o discuție inițială. CONSULTANȚĂ GRATUITĂ.Vrei să îl ai alături pe Pepper la următorul eveniment pe care îl organizezi?
Discută cu un consultant