Datorita restrictiilor impuse si a situatiei actuale cauzate de virusul COVID-19 comanda dumneavoastra este posibil sa fie livrata cu intarziere.

STUDIU DE CAZ: Pepper Robot la Muzeul Universității Alexandru Ioan Cuza Iași

În cadrul Zilelor Europene ale Arheologiei, 17-19 Iunie 2022, Iași

Premieră națională: primul „ghid robot” la un muzeu din România.

  Muzeul Universității ”Alexandru Ioan Cuza” din Iași a participat în acest an pentru prima dată în cadrul Zilelor Europene ale Arheologiei care s-au desfășurat în perioada 17-19 Iunie 2022. Evenimentul marchează celebrarea și promovarea domeniului arheologic și explicarea acestuia către public. Evenimentul a fost marcat de numeroase activități deschise pentru public, precum tururi ghidate, investigații de teren, ateliere cu și despre argilă, ceramică, însă am marcat împreună și o premieră la nivel național.  Chiar dacă la nivel internațional nu este o noutate, pe Pepper îl putem găsi la Muzeul de Artă Modernă din Barcelona, unde înlocuiește casetele audio si prezinta in mod interactiv pentru vizitatori exponatele disponibile în expozițiile disponibile în cadrul muzeului. Acest fapt nu a condus la înlocuirea tururilor ghidate, ci la eficientizarea lor în perioade aglomerate. În plus, contribuie la digitalizarea activă a întregului sector, care pornind de la o astfel de abordare nouă a vizitatorilor, învață și adaptează inclusiv această experiență oferită de Pepper. Pepper, asistent în cadrul tururilor ghidate oferite vizitatorilor, reprezintă un element de noutate, care este adus pentru prima dată într-un muzeu din România. Publicul tânăr, alături reprezentanți din mediul academic au fost surprinși și curioși de întâlnirea cu robotul Pepper ce avea loc la finalul turului ghidat oferit de muzeografi în Muzeul Civilizației Cucuteni, ce face parte din Muzeul Universității Alexandru Ioan Cuza din Iași. Aportul lui Pepper în cadrul evenimentului desfășurat la Muzeul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași a fost centrat pe crearea unei experiențe inedite pentru vizitatori. Experiența lucrului cu publicul tânăr (elevi sau studenți – membri ai comunității academice) m-a făcut să înțeleg că este necesară introducerea unor elemente de noutate în interacțiunea cu aceștia. Inspirată de prezența lui Pepper în muzeele din străinătate și de faptul că, în anul 2021 a fost ambasadorul evenimentului FITPTI (Festivalului Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr) la Iași, am considerat că este oportun să mă interesez cum pot aduce această activitate la muzeu. “ – dna. Vasilica Mirza, muzeograf al Muzeului Universității Alexandru Ioan Cuza din Iași  

De ce au ales un robot umanoid cu inteligență socială ca ghid asistent

Reprezentanții muzeului și-au dorit să stârnească curiozitatea publicului, să-i facă pe oameni să zâmbească, să apropie oamenii de tehnologie, dar în același timp și să le ofere ocazia de a interacționa cu robotul Pepper. Interacțiunea cu Pepper se putea face prin jocul de tip quiz. Jocul a oferit indicații specifice către vizitatori, astfel încât aceștia să își testeze într-un mod informal cunoștințele. Cu toate acestea în gând, la IRIS Robotics am creat o aplicație personalizată prin care Pepper să sprijine obiectivele propuse în cadrul Zilelor Europene ale Arheologiei.  Întreaga aplicație a fost personalizată pentru tematica evenimentului, astfel încât rezultatele obținute să fie cât mai apropiate de ținta propusă: recâștigarea vizibilității Muzeului în cadrul comunității care, în urma stopării activităților cu publicul cauzate de stările de alertă și urgență impuse la nivel național și a respectării măsurilor igienico-sanitare, a cunoscut o diminuare alarmantă a numărului de vizitatori fizici, dar și obținerea unor rezultate de vizibilitate remarcabile pentru Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, la nivel național și internațional, prin acest parteneriat, mai ales că în România nu a existat un precedent în acest sens. Eficiența sa a fost demonstrată deja la Iași, robotul umanoid Pepper atrăgând public numeros la Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași, ediția 2021.” – dna. Vasilica Mirza  Prezența lui Pepper ca parte din experiența oferită publicului în timpul vizitei la Muzeu a completat activitatea pe care o desfășoară personalul muzeului în mod curent. Astfel, cu ajutorul lui Pepper, publicul a descoperit informații complementare despre civilizația Cucuteni prin prezentările oferite de acesta. În plus, Pepper a lansat și o provocare vizitatorilor printr-un quiz, format din șase întrebări. Aceste întrebări verificau informațiile reținute de vizitatori la finalul turului ghidat oferit în Muzeul Civilizației Cucuteni.  

Rezultate obținute: cum arată în cifre interacțiunea lui Pepper cu oamenii

Vizitatori în muzeu în cele 3 zile: 100

Quiz-uri completate: 22

Atragerea atenției: 100% (toți oamenii se opreau la Pepper)

  Ne mândrim cu un număr de  circa 100 de vizitatori care au trecut pragul Muzeului Universității Alexandru Ioan Cuza din Iași în cele 3 zile ale evenimentului european. Experiența vizitatorilor a fost cu adevărat specială prin numeroasele activități disponibile în cadrul muzeului, cât și pentru întâlnirea memorabilă a vizitatorilor cu Pepper.  Cu toate că inițiativa a fost promovată cu puțin timp înainte de evenimentul propriu-zis, ne bucurăm că publicul tânăr, studenți, arheologi și reprezentanți din mediul academic au dat curs invitației de a participa activ în cadrul evenimentului organizat cu ocazia Zilelor Europene ale Arheologiei. Participanții au fost mai întâi surprinși de apariția inedită a lui Pepper în Muzeu, unii dintre ei chiar au venit special să îl întâlnească. A adus multe zâmbete pe fețele tuturor și mi-a plăcut să văd tot colectivul și vizitatorii, atât de animați de carisma robotului cu ochi manga. Cred că a stârnit și nostalgii printre cei care am copilărit în ani ̓90 cu benzi desenate și desene animate japoneze, ca Sailor Moon. dna. Vasilica Mirza  Experiența oferită vizitatorilor a fost preponderent practică, aplicată și a stârnit multă curiozitate și interes. Pepper, ca sprijin în cadrul tururilor ghidate oferite către public, a reprezentat un element de noutate care a testat într-un mod informal cunoștințele cu care au rămas vizitatorii în urma turului ghidat. Dintr-un total de aproximativ 100 de vizitatori, au fost înregistrate 22 de participări complete. Cu toate acestea,  publicul participant la quizz-ul aplicat de Pepper la finalul turului ghidat a reprezentat mai mult de 22% din numărul total al vizitatorilor, întrucât aceștia erau organizați în grupuri, de cel puțin 2 persoane. Ne-am bucurat să aflăm “din culise” că Pepper a fost bine primit de vizitatori de toate vârstele, care deși au fost timizi inițial, au fost convinși de empatia lui Pepper să intre în jocurile propuse de acesta.  De departe, în cadrul Zilelor Europene ale Arheologiei, am înregistrat împreună cu Muzeul Universității Alexandru Ioan Cuza din Iași o premieră națională, de care suntem foarte mândri! Pepper, primul robot social, prezent ca ghid într-un muzeu în România, fapt care a stârnit atenție sporită și din partea reprezentanților presei locale și chiar naționale. Prezența roboților sociali în muzee sprijină activitatea responsabililor ce oferă tururi ghidate pe durata întregului program, fapt pentru care cu ajutorul lui Pepper, cel puțin o parte din secțiile disponibile în muzeu pot fi prezentate într-un mod interactiv de către Pepper.   

GALERIE FOTO

VIDEO BY EURONEWS

Vezi mai jos clipul video creat de cei de la Euronews Romania, cu activitățile lui Pepper Robot la muzeu: https://youtu.be/1D8ru9tl9q0  

Perspective și noi forme de interacțiune cu publicul în muzee 

Împreună cu reprezentanții Muzeului Universității Alexandru Ioan Cuza din Iași, am trasat câteva perspective de viitor privind prezența roboților sociali în muzeele din România, care sperăm să vă inspire, indiferent de sfera de activitate și să vă încurajeze să descoperiți mai multe despre modul în care aceștia pot contribui activ la digitalizarea serviciilor în general. Roboții sociali susțin transformarea și digitalizarea industriei culturale prin prezența lor în muzee naționale și internaționale Roboții sociali trebuie văzuți ca element de diferențiere prin care pot încuraja activ anumite segmente de public să viziteze  muzeul și să îl vadă diferit prin ochii tehnologiei. Pot reprezenta o sursă de atragere a publicului la muzeu, însă mai mult decât atât, reprezintă o reinterpretare a modului de prezentare a exponatelor și a expozițiilor.  Roboții sociali reprezintă o modalitate prin care experiența oferită de ghizi în cadrul muzeului este îmbunătățită și nu înlocuită.  „Având în vedere experiența, găsesc zi de zi activități pe care Pepper le-ar putea face cu succes în muzeu:i primirea vizitatorilor, ghidajul în expozițiile permanente și temporare, înregistrarea vizitatorilor, punerea la dispoziție a chestionarelor de feedback etc. Pentru muzeele mai mari, județene, naționale, Pepper ar salva timpul de așteptare pentru anumite indicații de orientare, alegerea tipului de bilet dorit sau cele deja menționate. Un alt lucru, pe care l-am sesizat personal, este dorința noastră, ca vizitatori, să ne implicăm într-un fel anume în activitatea care ne-a captat atenția. Faptul că putem să interacționăm cu Pepper, în epoca digitalizării, ne satisface dorința de a atinge din curiozitate lucrurile din jurul nostru, ceea ce în muzee nu poate fi mereu permis, din motive de conservare corespunzătoare a obiectelor. Acest lucru ar putea transforma acel „nu atingeți!” din muzee în „atinge aici!”, ceea ce poate, semantic, să educe într-un mod pozitiv publicul.” – dna. Vasilica Mirza  Roboții sociali oferă numeroase oportunități de personalizare a experienței publicului în muzee Mai mult decât a fost implicat Pepper în cadrul Zilelor Europene ale Arheologiei, acesta poate fi personalizat de către noi pentru a se adapta diferitelor nevoi din muzee.  Pepper poate asigura o întregă experiență digitală la muzeu:
  • întâmpinarea la intrarea în muzeu
  • ghidarea în cadrul expozițiilor disponibile
  • asigurarea unei bune dispoziții în rândul vizitatorilor
  • verificarea informațiilor cu care au rămas vizitatorii în urma turului sau evaluarea gradului de satisfacție.
  La fel ca în cadrul proiectelor derulate de noi până în prezent, este necesară deschidere din partea instituțiilor culturale spre testarea, adoptarea noilor soluții de tehnologie existente pe piață. Vă suntem alături în acest demers și suntem deschiși despre identificarea soluțiilor optime prin care Pepper poate face parte din organizația dumneavoastră.  

Vrei un Pepper la evenimentul tău?

Posibilitățile sunt aproape nelimitate, așa că te invităm la o discuție inițială să vedem cum putem folosi roboții Pepper pentru a contribui la succesul evenimentului tău. Completează formularul din ACEASTĂ PAGINĂ.
STUDIU DE CAZ: Pepper Robot la Muzeul Universității Alexandru Ioan Cuza Iași 5

Vrei să îl ai alături pe Pepper la următorul eveniment pe care îl organizezi? 

Discută cu un consultant