1. Ce este un robot social?
La sfârșitul anilor 1860 au început să apară pentru prima dată menționați roboții în literatură și în filme. Ca urmare a faptului că au fost descriși cu o inteligență nerealistă, acest lucru a provocat îngrijorări în rândul societății, însă vă asigurăm că roboții sociali nu ar trebui decât să vă stârnească curiozitatea. Un robot social este un robot ce este dezvoltat pentru a comunica și interacționa cu oamenii, indiferent dacă aceștia sunt pacienți, clienți sau parteneri de afaceri. Interacțiunea dintre cei doi are loc verbal (robotul oferă un răspuns la întrebarea adresată sau livrează o prezentare), tactil (aplicația disponibilă pe tableta robotului oferă posibilitatea de a naviga și selecta o categorie/un meniu de interes pentru utilizator), iar în funcție de complexitatea roboților sociali, aceștia pot susține comunicarea verbală prin gesturi și mișcări declanșate în acord cu informațiile transmise, dar și în dependență de senzorii cu care este dotat.2. Ce poate face? Cum mă poate ajuta în activitatea companiei ?
Trebuie să știi că un robot social te poate ajuta în activitățile zilnice ale companiei în special în departamentele de secretariat, recepție, relații cu clienții, HR (Resurse umane), proiecte CSR (Responsabilitate socială), dar și în alte activități ce presupun interacțiune într-un spațiu fizic cu pacienți, clienți, angajați sau parteneri de afaceri. În funcție de activitatea companiei pe care o reprezentați, dezvoltăm la comandă o aplicație Android care să vină în sprijinul nevoilor identificate în activitatea curentă, astfel încât robotul social integrat în organizație să ajute la eficientizarea sarcinilor repetitive de comunicare, creșterea fidelității în rândul clienților, educarea clienților pentru familiarizarea cu produsele și serviciile oferite, ghidarea și furnizarea de informații de orientare în cadrul locației companiei și integrarea cu soluții software proprii ale beneficiarului Iată doar câteva idei de roluri pe care le poate îndeplini un robot social în compania ta:- Consultant de vânzări prezentând servicii sau cataloage de produse, continuând un proces de achiziție început online, sau făcând recomandări personalizate în magazine și showroom-uri. Iar, în același timp, colectează date despre fiecare interacțiune, pentru o cunoaștere mai aprofundată a clienților.
- Asistent educațional promovează cultura organizațională noilor angajați, sprijină și informează sau ajută la crearea unei experiențe educaționale interactive și unice pentru studenții și elevii de toate vârstele.
- Gazdă și însoțitor în spațiile de așteptare, astfel încât timpul de așteptare să se transforme într-o experiență interactivă, educativă și distractivă cu brandul tău.
- Recepționist cu sarcini precum întâmpinarea activă a oaspeților, recunoașterea facială, informare generală și prezentări interactive despre produsele/serviciile companiei
- Teleprezență la evenimente/ conferințe în cazul participanților ce nu au posibilitatea de a se deplasa fizic în locația evenimentului, aceștia pot asista în cadrul evenimentului, robotul facilitând către participant și posibilitatea de a comunica cu alți participanți prezenți fizic în cadrul evenimentului
3. Ce implică dezvoltarea unui proiect?
Dezvoltarea și implementarea unui robot social într-o organizație implică în primul rând două componente: hardware și software. Componenta hardware este de fapt robotul social propriu-zis pe care îl puteți alege din portofoliul pe care îl punem la dispoziție. Cel mai cunoscut și popular robot social este Pepper pentru că prin aspect, gesturi și empatie, oferă o experiență surprinzătoare pentru interlocutor. Componenta software nu este configurată de către producător, întrucât de dezvoltarea și implementarea acesteia pe robotul social ales ne ocupăm noi la IRIS Robotics. După alegerea robotului social, dezvoltăm o aplicație Android la comandă pentru fiecare organizație astfel încât funcțiile alese să vină în întâmpinarea nevoilor fiecărei organizații. Prin intermediul unui catalog se pot analiza funcțiile software disponibile pentru robotul ales pentru a crea o configurație potrivită, având posibilitatea de a implementa și alte funcții software și integrări ce nu sunt prezentate în catalog. Implementarea proiectului începe doar după definirea celor două componente, iar dezvoltarea aplicației durează în funcție de configurația aplicației de la 2 săptămâni până la câteva luni.4. Cum personalizați robotul pentru activitatea mea?
Robotul social este personalizat pentru fiecare organizație în parte prin aplicația pe care o dezvoltăm la comandă în cadrul fiecărui proiect. În acest fel ne asigurăm că fiecare aplicație dezvoltată este unică și sprijină nevoile și obiectivele organizației beneficiare. În cazul configurării unei aplicații pentru o clinică medicală putem alege următoarele funcții:- Meet and Greet – pentru detectarea interlocutorilor de la o distanță de 2m, menținerea contactului vizual și întâmpinarea lor cu un mesaj personalizat la sosirea lor în recepție
- Interactive Presenter App – pentru a prezenta pe înțelesul pacienților specialitățile disponibile, tratamentele și procedurile ce pot fi realizate, cadrele medicale specializate atât verbal prin mesaje personalizate, vizual pe tableta tactilă a robotului social, cât și gesturi
- FAQ – pentru a veni în întâmpinarea personalului din recepție, robotul răspunde la cele mai frecvent adresate întrebări de către pacienți, care sunt stocate într-o bază de date dedicată a robotului
- Satisfaction survey – cu scopul de a evalua satisfacția pacienților care realizează tratamente în cadrul clinicii, robotul va avea disponibil în meniul aplicației o secțiune de feedback spre care va încuraja pacienții să evalueze întreaga experiență din clinică
- Orientation map & Navigation – pentru a ajuta la ghidarea pacienților în cadrul clinicii și pentru a-i conduce către cabinetele cadrelor medicale fără alt sprijin din partea angajaților din recepție
- See and listen game – cu scopul de a contribui la educarea și informarea continuă a pacienților, dezvoltăm jocuri interactive prin care aceștia să înțeleagă mai ușor procedurile și tratamentele realizate în cadrul clinicii
- Selfie – știm că întâlnirea unui pacient cu un robot social este cu adevărat o experiență, de aceea robotul este pregătit cu mai multe poziții de fotografie în care să fie imortalizat alături de pacienți
5. Cum și în ce limbi pot comunica roboții sociali?
În cadrul configurației software alese de fiecare organizație avem posibilitatea de a personaliza inclusiv vocea robotului, aceasta fiind utilizată pentru toate informațiile comunicate către interlocutori. Producătorii roboților sociali suportă în general toate limbile de circulație internațională care sunt suportate de către device-urile inteligente, de exemplu engleză, franceză, italiană, germană, spaniolă și altele. În premieră în România am dezvoltat un modul de limba română, astfel încât toți interlocutorii să poată comunica mult mai ușor cu roboții sociali. În 2020 am implementat acest modul pentru prima dată în cadrul aplicației dezvoltate pentru lanțul de clinici dentare premium Unident, care a implementat în cadrul recepțiilor 4 roboți sociali Pepper. Ca urmare a acestei premiere, în prezent putem dezvolta aplicații la comandă în limba română, în toate limbile suportate de către producători, iar pentru alte proiecte noi putem dezvolta un modul dedicat și pentru alte limbi ce nu sunt suportate.6. Care sunt condițiile de garanție și ce alte servicii oferiți ?
Roboții sociali pe care îi avem în portofoliu au o garanție de 24 de luni de la achiziție. Prin relația de distribuție directă pe care o avem cu producătorii, aceștia oferă suport și asistentă pentru toate dificultățile întâmpinate pentru hardware. De exemplu, pentru Pepper suntem singurul distribuitor autorizat în România, iar în cazul defecțiunilor tehnice la hardware, aceștia ne oferă asistență prin înlocuirea robotului cu unul robot nou. Pentru a nu rămâne beneficiarul fără robot în această perioadă, mai întâi este trimis de către producător robotul înlocuitor și ulterior este preluat cel defect. Garanția aplicației software dezvoltate de către noi este oferită prin trei servicii oferite gratuit pe o perioadă de 24 luni de la predarea finală a aplicației:- Suport tehnic – oferit prin mijloace de comunicare la distanță în baza unui orar prestabilit pentru soluționarea dificultăților tehnice întâmpinate cu aplicația. Un consultant va lua legătura cu beneficiarul pentru a oferi recomandări și sfaturi în soluționarea dificultăților întâmpinate.
- Mentenanță – este necesară pentru a ne asigura de buna funcționare a componentei software în acord cu modificările constante care se aduc de furnizori pentru tool-urile pe care le folosim.Prin monitorizarea și verificarea constantă a acestora, asigurăm funcționarea optimă a aplicației dezvoltate.
- Update-uri software – prevăd optimizarea software-ului dezvoltat prin îmbunătățirea vitezei de răspuns și actualizarea la noile versiuni ale aplicațiilor, în funcție de noile îmbunătățiri aduse la funcțiile implementate anterior.
7. Care este ponderea hardware și software în cadrul proiectului?
Costurile roboților sociali diferă în funcție de complexitatea hardware-ului dezvoltat de către producător. Cu cât nivelul de complexitate hardware al robotului este mai mare, cu atât și posibilitățile de dezvoltare a unor funcții software complexe crește. Costul hardware al unui robot este un cost fix în dezvoltarea unui proiect, în timp ce costul de dezvoltare software este un cost ce variază în funcție de nevoile organizației beneficiare. Astfel, după alegerea unui model de robot social din portofoliu, este necesară configurarea aplicației pentru robot, cea din urmă fiind cel puțin egală sau mai mare decât costul hardware-ului. De ce? Un hardware fără software este un hardware care nu poate face nimic. Singura valoare adăugată din cadrul implementării unui robot social este dată de aplicația software pe care o realizăm la comandă pentru fiecare organizație în parte.8. Ce trebuie să știu ca să folosesc un astfel de robot? Am nevoie de un responsabil dedicat și instruit?
La predarea proiectului organizăm pentru responsabilii din partea beneficiarilor o sesiune de training astfel încât să cunoască mai bine robotul social, să îl înțeleagă și să asigure suport organizației pentru buna funcționare a robotului. Este recomandat ca fiecare organizație beneficiară să aibă un responsabil, iar noi ne ocupăm de pregătirea și familiarizarea acestuia cu robotul. Cu siguranță că înțelegerea tehnologiilor în general va ajuta, însă nu este o condiție indispensabilă. Colegii noștri vor fi alături de responsabil, astfel încât ori de câte ori sunt necesare clarificări, aceștia să le poată adresa foarte ușor către noi.9. Cât costa roboții sociali?
Costurile unui robot social pleacă de la 5.000 de euro și poate ajunge la peste 20.000 de euro. Aceste costuri implică doar robotul hardware, fără aplicația de bază care îl ajută să îndeplinească diverse acțiuni. O implementare completa hardware (robot) + software (aplicație) la proiecte mici (cu robotu Temi) costurile pornesc de la 10.000 de euro. La proiecte mai mari (cu robotul Pepper), costurile pornesc de la 30.000 de euro. Noi la IRIS Robotics dezvoltăm aplicațiile software necesare pentru exploatarea roboților umanoizi în diverse scenarii de implementare, în acord cu nevoile fiecărei organizații. De aceea, ne bucurăm să vedem din partea clienților noștri nevoi din ce în ce mai diversificate, și să ne asumăm provocarea de a le transforma în realitate. Dacă vrei să implementezi un robot social în organizația ta, sau te întrebi care ar fi posibilitățile, te invităm să ne scrii folosind formularul de contact de mai jos pentru a stabili o discuție inițială. CONSULTANȚĂ GRATUITĂ.Vezi și povești de succes cu roboți sociali implementați în companii din România:
Pepper Robot la Festivalul Internațional de Teatru Unident a integrat Roboții Umanoizi în cadrul fiecărei Clinici Dentare Premium pe care o dețineVrei să îl ai alături pe Pepper la următorul eveniment pe care îl organizezi?
Discută cu un consultant